سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 RSS  | خانه | قاصدک | درباره ما | پارسی بلاگ|مجموع بازدیدها: 410723 | بازدیدهای امروز: 74| بازدیدهای دیروز: 15
درباره خودمون
دهکده 85
مدیر وبلاگ : کدخدا[222]
نویسندگان وبلاگ :
حمید گوهری[2]
زینب جوادی[27]
نوید کاظمیان[8]
مهران منصوری[30]
محمد حسین کاظمی[23]
سید دانیال ایوب نژاد[32]
نیکو رضوی[8]
ایمان امین[0]

این وبلاگ توسط دانشجویان رشته مهندسی شهرسازی ورودی مهر 85 دانشگاه آزاد اسلامی مشهد راه اندازی شده است .
لوگوی وبلاگ

پیوندهای روزانه
مطالب قبلی
مطالب قبلی
لینک های دوستان
لوگوی دوستان
اشتراک
 

یک سوم جمعیت مشهد حاشیه نشین هستند

مدیر بافت های فرسوده و حاشیه شهر و نظارت بر عملکرد مهندسین ناظر شهرداری مشهد ظهر یک شنبه در گفت وگو با خبرنگاران گفت: شهر مشهد بالاترین میزان حاشیه نشینی را در کل کشور دارد و رتبه اول را به خود اختصاص داده است. مهندس «سعید اکبریان» افزود: براساس آمار رسمی جمعیت حاشیه نشین در کشور 7 میلیون نفر هستند.

وی با اشاره به این که جمعیت حاشیه نشین شهر مشهد از جمعیت 4 استان کشور بیشتر است تصریح کرد: 60 هسته جمعیتی در 3 هزار و 200 هکتار در اطراف شهر مشهد به صورت غیرمجاز ایجاد شده و اراضی این محدوده مستعد توسعه شهری نبوده ولی با ساخت و سازهای غیرمجاز و تصرف افراد به سکونت گاه های غیررسمی تبدیل شده است.وی فقدان خدمات زیرساختی و زیربنایی، وضعیت نامناسب ساختمان ها، مقاوم نبودن  سازه ها، نامشخص بودن وضعیت مالکیت و تصرف افراد، تغییر کاربری و غیرمسکونی بودن محله ها را از جمله مهم ترین مشکلات حاشیه شهر مشهد دانست.

وی با یادآوری این مهم که مسئله حاشیه نشینی یک موضوع ملی و دارای مشکلات و ابعاد پیچیده ای است اظهار داشت: برای جلوگیری از توسعه حاشیه نشینی و مدیریت حاشیه ها حتما باید یک تصمیم ملی در چارچوب سیاست های توسعه منطقه اتخاذ شود
      به گفته او حاشیه نشینی شهر مشهد مانع شکل گیری نقش کلان شهری مشهد شده است و هیچ رابطه معناداری بین شهر بزرگ مشهد و شهرهای پیرامونی آن وجود ندارد.مدیر بافت های فرسوده و حاشیه شهر مشهد افزود: یکی از راهکارهای عملی برخورد با موضوع حاشیه نشینی مشهد شناسایی و تیپ بندی ساکنان آن است که در شهر مشهد حاشیه نشینان شامل سه گروه افراد محروم و کم بضاعت، افراد سودجو و دلال و زوج های جوان و نیازمند مسکن هستند. «اکبریان» گفت: افراد مستضعف به سبب ارزانی زمین و تقاضای اشتغال وارد مشهد شده و در زمین های بدون صاحب و مدیریت نشده که اغلب توسط دلالان به صورت غیرمجاز تفکیک شده ساخت و ساز کرده اند و به اعتقاد ما این، معلول حاشیه نشینی است. عده ای هم افراد سودجو هستند که به سبب ارزش افزوده این بافت ها اقدام به تفکیک و خرید و فروش غیرقانونی اراضی می کنند و از طریق بنگاه های غیرمجاز و انتقال یا فروش غیرقانونی، آن ها را به خریداران عرضه می کنند. به گفته وی دسته سوم هم زوج های جوانی هستند که پس از تشکیل خانواده با توجه به نیاز مسکن از مرکز شهر به حاشیه ها مهاجرت کرده و در این نقاط ساکن شده اند.وی با اشاره به وجود 106 هزار واحد مسکونی در حاشیه شهر مشهد گفت: بیش از 95 درصد این بناها فاقد استحکام است و به صورت قولنامه ای خرید و فروش می شود. به گفته وی 75 درصد این املاک زیر 100 مترمربع و 28 درصد زیر 50 مترمربع مساحت دارند در حالی که ملاک ریزدانه بودن مسکن در شهرها 200 مترمربع است.
      راهکارهای شهرداری 
      وی در بیان راهکارهای شهرداری مشهد برای رفع مشکل حاشیه نشینی گفت: یکی از برنامه های شهرداری به عنوان مدعی العموم در مدیریت شهری شناسایی «بزرگ مالکان» است و با توافق و تشویق آن ها سعی می کنیم خودشان حفاظت اراضی را به عهده بگیرند.
      وی اداره اوقاف، آستان قدس، برخی دستگاه های دولتی و اشخاص حقیقی را که بیش از 20 هکتار زمین در حاشیه شهر مشهد دارند «بزرگ مالکان» معرفی و تصریح کرد: براساس مصوبه دولت از اراضی بایر در داخل محدوده شهری نیز مالیات اخذ خواهد شد.
      وی با اشاره به تدوین لایحه مشارکت های مردمی در احیای بافت های فرسوده گفت: اغلب سکونت گاه های حاشیه مشهد نیز مشمول بافت فرسوده است که برای مقاوم سازی هر واحد مسکونی شهروندان می توانند از مزایا و تسهیلات در نظر گرفته شده استفاده کنند.




شهرنگار: سید دانیال ایوب نژاد(سه شنبه 87/5/8 :: ساعت 2:7 عصر)


لیست کل یادداشت های این وبلاگ