سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 RSS  | خانه | قاصدک | درباره ما | پارسی بلاگ|مجموع بازدیدها: 410143 | بازدیدهای امروز: 11| بازدیدهای دیروز: 14
درباره خودمون
دهکده 85
مدیر وبلاگ : کدخدا[222]
نویسندگان وبلاگ :
حمید گوهری[2]
زینب جوادی[27]
نوید کاظمیان[8]
مهران منصوری[30]
محمد حسین کاظمی[23]
سید دانیال ایوب نژاد[32]
نیکو رضوی[8]
ایمان امین[0]

این وبلاگ توسط دانشجویان رشته مهندسی شهرسازی ورودی مهر 85 دانشگاه آزاد اسلامی مشهد راه اندازی شده است .
لوگوی وبلاگ

پیوندهای روزانه
مطالب قبلی
مطالب قبلی
لینک های دوستان
لوگوی دوستان
اشتراک
 

                                                          شهر هزار چهره

تاریخ بیانگر آن است که این شهر صخره‏ای که بر فراز کوه «موریا» قراردارد دست کم در طی قرون بیست بار تحت محاصره شدید واقع شده ، دوبار به دست‏مهاجمان به کلی ویران و برجایش شخم زده‏اند ، هیجده بار تجدید ساختمان شده‏و سه بار معبد آن بازسازی و مرمت گردیده ، و مردمش شش بار وادار به تغییر دین و مذهب خود شده‏اند.

 

اورشلیم(Jerusalem)

- اورشلیم،ترکیبی از دو واژه «اور» و «شلیم»است. «اور»در عبری به معنی‏آتش، روشنایی، مقدس، و«شلیم»به مفهوم شهر،صلح،سلامتی و آرامش ذکر شده‏است.و بر روی هم اورشلیم معنی شهر مقدس،شهر روشنایی،شهر صلح و آرامش،و همچنین«میراث مقدس»می‏دهد.

 کنعانیها در پایان هزاره چهارم پیش از میلاد شهر«یورسالیم»را بنا کردند. پیش ازحمله داود به آنجا،آن را«یبوس»می‏خواندند. پس از تصرف «یبوس» به‏دست داود ، نام آن به«اورشلیم»و یا مدینه داود تغییر یافت.

یهودیها، آن را «بیت همیقداش» (خانه مقدس) نیز می‏گویند. وقتی که رومیان بر آن شهر سلطه یافتند(134 ب.م) ، نام ‏«ایلیا کاپیتولینا» (تپه خانه خدا)،بر آن گذاشتند . نام ایلیا تا زمان ظهور اسلام،بر شهر باقی ماند و بتدریج اسامی بیت المقدس،بیت القدس،قدس،شریف و مدینه مقدسه بر آن اطلاق شد. بعد از ظهور اسلام بیت المقدس از طرف سلاطین عثمانی، به نام قدس و قدس شریف‏خوانده شد.

 

اقوام و قبایل ساکن در فلسطین‏

- مصریها : مصریهای قدیم ، در حدود سه هزار و پانصد سال پیش از میلاد ، در منطقه‏ای واقع در جنوب فلسطین به نام «خارو» می‏زیستند.

عبرانیها: عبری کلمه‏ای است که از ریشه آرامی(عبره)گرفته شده است معنی لغوی آن(ساکن ماوراء رود)و اصطلاحا نام قومی از نژاد سامی است که خودرا از اولاد حضرت ابراهیم(ع)و حضرت یعقوب (ع) می‏شمارد. بعدها نام این‏قوم بنی اسرائیل شد ،پس از این نام،به آنها یهود یا جهود ( Johud) گفتند و امروز نیز قوم موسی را  یهود می‏گویند .عبرانیها همیشه خود را قوم منتخب الهی و برگزیده خدا می‏دانسته‏اند واقوام دیگر ساکن سرزمین فلسطین را خوار و بی‏مقدار می‏پنداشتند.

- فلسطیان‏: قوم فلسطی(ساکنین قدیم فلسطیا)در قسمتهای ساحلی کنعان،از سوی مدیترانه،در جنوب یافا،تا حدودسرزمین مصر،از قرن دوازدهم ق.م،می‏زیستند.در کتیبه‏هایی که از رامسس سوم به جای مانده،نام این قوم«پولاس‏تی»( PUlasti)ذکر شده که ریشه اصلی کلمه فلسطین می‏باشد.کلمه فلسطین‏(فلستی)بتدریج به منطقه این قوم اطلاق شد و به مرور زمان جایگزین نام کنعان‏گشت. .(1)

 

باستان‏شناسی اورشلیم‏

- شهر قدیم اورشلیم در خلال تاریخ و در مسیر ویرانیهای متعدد به عمق 40تا 70 پا در زیر انبوهی خاک مدفون شده و امروز فقط قسمت کوچکی از شهرقدیمی بر جای مانده است.معبد یا هیکل که بر روی صخره مقدس بنا شد دربلندترین نقطه شهر قرار گرفته بود،اما امروزه سطح معبد و حرم شریف با سطح شهریکسان است.

حضرت داود محل معبد را در خرمنگاه مردی به نام ارنان یبوسی تعیین کردو حضرت سلیمان معبد بیت همیقداش اول را بنا گذاشت.

شهر اورشلیم یا بیت المقدس قدیم بر فراز تپه‏هایی بنا گردیده که از سه جهت‏جلگه بر آن محیط است.معبد بر بالای کوه موریا واقع است و از شرق و غرب به‏ترتیب کوه صهیون و کوه زیتون آن را احاطه نموده‏اند.

 

آمدن بنی اسرائیل به فلسطین(هجرت عبرانیان)

- چهار صد و سی سال پس از ورود یعقوب به مصر ، حضرت موسی ، فرزند عمران ، قوم را که ششصد هزار مرد و زن به غیر از احتساب کودکان بودند ، از سرزمین مصر ، برای رسیدن به ارض موعود ، به حرکت در آورد.

- در مسیر حرکت قوم که چهل سال به طول‏انجامید ، حوادث و اتفاقات زیادی بر قوم وارد شد و فتنه و فساد بسیار از آنها سرزد.در میان راه موسی بدرود حیات گفت و قبل از مرگش یوشع بن نون  را که از همه داناتر بود برای هدایت قوم برگزید .

 

حضرت داود(ع)( David)1010-997 ق.م‏

- داود،در جوانی،سرداری از سرداران شاؤل بود و با کشته شدن شاؤل‏سلطنت برای داود قطعی شد،و محل خود را به دستور خداوند به شهر«حبرون»منتقل ساخت،مدت هفت سال و شش ماه در حبرون بر خاندان یهودا سلطنت می‏کرد.قدرت داود که روزبروز بیشتر می‏شد،وی را بر آن داشت تا به قصد تصرف‏اورشلیم که در آن هنگام،یبوسیان،ساکن آنجا بودند خود را آماده سازد.یبوسیان به مقابله با داود ایستادند،داود ابتدا قلعه«صهیون» راتسخیر کرد و شهر داود و معبد خود را در آنجا بنا نهاد.شهر اورشلیم از نظر دفاعی بسیار مستحکم بود و ورود به آن امکان نداشت،اما داود به شهر وارد شد.

- پس از هفت سال و شش ماه سلطنت بر یهودا ، مدت سی‏وسه سال نیز دراورشلیم بر تمامی اسرائیل و یهودا سلطنت نمود.داود که در صهیون (2)ساکن شد،«حیرام» پادشاه صور،برایش مصالح ساختمانی فرستاد تا برای خود،خانه‏ای‏بنا کند.

 

آغاز بنای بیت المقدس

- حضرت داود(ع)به فرمان خداوند به ساختن بنای قدس یعنی خانه خدا اقدام نمود.

- حضرت داود،پس از فراهم کردن سنگ،چوب،آهن،مس،طلا،نقره وبرنج و گرد آوردن کارگران،بنایان،سنگ‏تراشان و نجاران،ساختن بنای خانه خدارا آغاز نمود.چون این قضایا تقریبا در سنین پیری و اواخر عمر داود،اتفاق افتاد واو بیشتر عمر خود را در جنگ با دشمنان خدا گذرانیده بود فرصت اجرای کامل‏بنای خانه خدا برایش باقی نماند،بدین سبب پیش از بنای قدس،به وی ندا دررسید که:تکمیل بنای خانه را به فرزندت،سلیمان واگذاشتیم.

 

حضرت سلیمان (3) و بنای معبد مقدس (4)

- حضرت سلیمان پس از آنکه از ساختن خانه خدا فراغت یافت ، برای خود نیز قصری بسیار با شکوه بنا کرد که ساختمان آن مدت سیزده سال به طول انجامید.

- هنگامی که کار ساختن خانه بکلی پایان پذیرفت،سلیمان  تابوت عهد خداوند( گفته شده،این همان تابوتی است که مادر موسی ، او را در آن گذاشت و بر آب روانه کرد،بعدها موسی،الواح،زره و نشانه‏های نبوت‏را در آن قرار داد و هنگام مرگ به یوشع سپرد،بنی‏اسرائیل همه جا آن را جهت‏آرامش و سکون با خود حمل می‏کرد) .که قبلا داود ، آن را در مذبح یا قربانگاهی که در صهیون ساخت،قرار داده بود، به اورشلیم منتقل نماید.

 ادامه دارد ...

 

پاورقی :

1- فلسطینی‏های باستان هیچ ربطی به مردم کنونی فلسطین‏ندارند. این نام را یهودیان و استعمارگران انگلیسی در زمان جنگ جهانی اوّل بر روی مردم این‏منطقه گذاشتند تا به این ترتیب اسطوره‏های دینی را زنده کنند و تعارض منطقه را مانند دوران‏  باستان تعارض میان بنی اسرائیل و فلسطینی‏ها جلوه دهند.

 

2- صهیونیست ها نام این کوه را بر آئین خود نهاده اند . صهیونیسم در ساده‏ترین تعریف، عبارت از استقرار یهودیان در فلسطین یاهمان تپه صهیون می‏باشد. هر یهودی که ترجیح بدهد در فلسطین و تحت لوای‏حکومت مستقل یهودی زندگی کند و همین طور هر کس که در این جهت تلاش‏کند،صهیونیست به شمار می‏آید. صهیونیست ها اعتقاد دارند، که قبل از ظهور ضد مسیح (Antichrist)، باید سرزمین حکومت پادشاه سلیمان به اشغال درآید و بعد از آن ضد مسیح حکومت جهانی را آغاز کند. وسعت سرزمین پادشاه سلیمان را می توان در پرچم اسرائیل دید . به طوری که ستاره شش گوش میان دو نوار آبی رنگ  نشانگر حکومت در سرزمین بین دو رود نیل و فرات است .

 

 

اسرائیل بزرگ (سرزمین حکومت پادشاه سلیمان که بنا به عقیده صهیونیست ها باید به اشغال درآید)

 

3- اکثر  یهودیان  (بالاخص صهیونیست ها) و نیز فراماسونرها، سلیمان را پادشاه می دانند و  اعتقاد  به جادوگر بودن وی دارند، تا آنجا که به جای  عبارت  (Prophet Solomon : پیامبر سلیمان)، عبارت (King Solomon : پادشاه سلیمان)  را به کار می برند.

 

 

4- یکی از مهمترین برنامه هایی که صهیونیست ها  تدارک  دیده اند، تخریب مسجدالاقصی  و  ساخت  معبد سلیمان  است.   هدف از ساخت معبد سلیمان، ساخت یک معبد به عنوان عبادتگاه خداوند، و  به عنوان معبدی برای شریعت حضرت موسی (ع) نیست. چگونه ادعای صهیونیست ها را مبنی بر اینکه معبد سلیمان جایی برای پرستش  خداوند  است،  می توان پذیرفت، در حالی که در تورات  تحریف  شده  سخن   از   بت پرستی   سلیمان (ع)  به   میان  آمده است؟




شهرنگار: محمد حسین کاظمی(پنج شنبه 87/7/4 :: ساعت 2:24 صبح)


لیست کل یادداشت های این وبلاگ