سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 RSS  | خانه | قاصدک | درباره ما | پارسی بلاگ|مجموع بازدیدها: 410189 | بازدیدهای امروز: 6| بازدیدهای دیروز: 6
درباره خودمون
دهکده 85
مدیر وبلاگ : کدخدا[222]
نویسندگان وبلاگ :
حمید گوهری[2]
زینب جوادی[27]
نوید کاظمیان[8]
مهران منصوری[30]
محمد حسین کاظمی[23]
سید دانیال ایوب نژاد[32]
نیکو رضوی[8]
ایمان امین[0]

این وبلاگ توسط دانشجویان رشته مهندسی شهرسازی ورودی مهر 85 دانشگاه آزاد اسلامی مشهد راه اندازی شده است .
لوگوی وبلاگ

پیوندهای روزانه
مطالب قبلی
مطالب قبلی
لینک های دوستان
لوگوی دوستان
اشتراک
 
تشکیل استان البرز با مرکزیت شهر کرج

نمایندگان مجلس به دولت اجازه دادند نسبت به تاسیس استان البرز به مرکزیت شهر کرج اقدام کند.

به گزارش فارس، نمایندگان مجلس در جلسه علنی چهارشنبه جزئیات لایحه تاسیس البرز را بررسی و تصویب نهایی کرد بر اساس مصوبه مجلس به دولت اجازه داده می‌شود نسبت به تاسیس استان البرز به مرکزی شهر کرج و مشتمل بر شهرستان‌های آنها اقدام کنند.

مجلس مقرر کرد شهرستان‌های این استان شامل شهرستان کرج به مرکزیت شهر کرج شامل بخش‌های مرکزی، آسارا، اشتهارد، شهرستان ساوجبلاغ، شهر هشگرد شامل بخشهای مرکزی، چندار، چهار باغ و طالقان و شهرستان نظر آباد به مرکزیت شهر نظر آباد شامل بخش‌های مرکزی و تنکمان است.

همچنین مجلس مصوب کرد با انتزاع شهرستان‌های یاد شده از محدودیت استان تهران کارکنان سازمانی وسایل و تجهیزات بودجه و اعتبارات مربوط به تناسب جمعیت در وضعیت جغرافیایی از محل امکانات قبلی حذف و به استان جدید تخصیص و منتقل شود.




شهرنگار: کدخدا(پنج شنبه 89/4/3 :: ساعت 10:0 صبح)

مضرترین مکانهای کلان شهرها

پژوهشگران استرالیایی: میزان مواد مضر در هوای تونل ها، هزار برابر بیش از دیگر نقاط شهری است.

واحد مرکزی خبر به نقل از روزنامه اینترنتی روسی ایزوستیا گزارش کرد: پژوهشگران آزمایشگاه بین المللی کیفیت هوا و سلامتی دانشگاه فناوری های کوینزلند اعلام کردند میزان مواد مضر در هوای تونل ها هزار برابر بیش از دیگر نقاط شهری است و برای عبور کردن از آن ها حتما باید پنجره خودرو با بست.

بر اساس این گزارش پروفسور لیدیا موراوسک و همکارنش دریافتند تونل های شهری، ایستگاه های وسایل حمل و نقل عمومی و باشگاه های شبانه آلوده ترین هوا را دارند و ذرات معلق ریز در هوا که برای انسان بسیار مضرند گاهی موجب بروز سکته در بیماران قلبی می شوند؛ البته بیشتر مردم از خطرات جدی آلودگی هوا در برخی مکان های کلان شهرها اطلاع ندارند.

به گفته این پژوهشگران، به دلیل میزان فراوان آلاینده ها و ذرات معلق، تردد در این مکان ها برای رانندگان موتور سیکلت و خودروهای قدیمی مضرتر است.




شهرنگار: کدخدا(جمعه 88/6/13 :: ساعت 6:16 صبح)

شهر ارواح

همزمان با آغاز سقوط آزاد اقتصاد دبی، روزنامه‌ها اخیرا گزارش داده‌اند، خارجی‌های فراری بیش از سه هزار خودرو را در پارکینگ فرودگاه دبی به حال خود رها کرده‌اند. صاحبان این خودورها خارجی‌های فراری هستند که به علت پرداخت نکردن بدهی، ممکن بود زندانی شوند.
برخی از این افراد، کارت‌های اعتباری خود را که همه موجودی آن را بیرون کشیده شده است داخل خودرو گذاشته و یادداشت عذرخواهی روی شیشه خودرو چسبانده‌اند.


دولت امارات عربی متحده مدعی است آمار واقعی کمتر از این‌ها است، با این حال این گونه رویدادها دست کم گویای این حقیقت است که خارجی‌هایی که شغل خود را در دبی از دست داده‌اند، پس از پایان روادید کاریشان باید ظرف یک ماه امارات را ترک کنند. 
این واقعیت همچنین موجب شده است بخشهایی از دبی که زمانی ابرقدرت اقتصادی منطقه خاورمیانه قلمداد می‌شد، مانند شهر ارواح، خالی از سکنه شود. هیچکس از عمق فاجعه اقتصادی که در دبی اتفاق افتاده است، آگاهی کامل ندارد اما واقعیت این است که دهها هزار نفر دبی را ترک کرده‌اند، قیمت مسکن در این شهر به شدت سقوط کرده است و طرح‌های عظیم ساختمانیادامه مطلب...


شهرنگار: کدخدا(شنبه 88/2/26 :: ساعت 11:42 عصر)


جهان در سال 2040

لاولاک، از مشهورترین اقلیم شناسان جهان با اشاره به اینکه گرم شدن زمین پدیده ای اجتناب ناپذیر است سال 2040 را فلاکت بارترین سال دنیا اعلام کرد.

لاولاک ضمن تأکید بر اینکه از این به بعد پیشگیری ها هیچ فایده ای نخواهد داشت مهمترین اثرات گرمایش جهانی برای 32 سال بعد را اینچنین عنوان کرد:

6 میلیارد نفر در دنیا اسیر سیل، خشکسالی و بی غذایی خواهند شد.

ساکنین جنوب اروپا و خاورمیانه به کانادا، استرالیا و انگلستان کوچ خواهند کرد. برای این افراد کمپهای مهاجرین درست خواهد شد.

بخاطر تأثیرات شرایط آب و هوایی جنگهای نژادی رخ خواهد داد.

اگر حتی از همین امروز هم انسانها از تکنولوژیهای سازگار با محیط زیست استفاده کنند. یا برعکس از ذغال و ماشینهای چهار دیفرانسیل استفاده کنند باز هم هیچ تأثیری روی گرمایش جهان نخواهد داشت چرا که دیگر بسیار دیر شده است!

دمای هوای تابستان در اروپا به طور متوسط بین 43 تا 49 درجه در تغییر خواهد بود. بخاطر افزایش دما در اروپا صنعت کشاورزی به پایان خود خواهد رسید.

بیابان تا نقاطی از اروپای مرکزی پیشروی خواهد کرد و به پاریس و حتی برلین خواهد رسید.

لندن به دلیل بالا آمدن رود کمبریج به طور مداوم با سیل و زیر آب رفتن دست و پنجه نرم خواهد نمود.

چین به کشوری غیرقابل سکونت تبدیل خواهد شد. به همین خاطر چینیها به آفریقا نقل مکان خواهند نمود. به همین منظور؛ چین از هم اکنون مشغول فعالیتهایی در آفریقاست. روسیه هم به سیبری کلونیزه خواهد شد.

بنگلادش از نقشه جهان حذف خواهد شد!

روی زمین 80 درصد انسانها امکانات زیستی ندارند. یعنی ظرفیت زیست زمین 20 درصد جمعیت جهان است.




شهرنگار: محمد حسین کاظمی(سه شنبه 87/6/19 :: ساعت 10:23 صبح)

 

 

 

 جزیره های مصنوعی دبی و حمله به سمت جزایر ایرانی در خلیج فارس

 

 

 

 

 

شهر ونیز یزد دبی  و تصاحب فرهنگ و تمدن ایرانی

 




شهرنگار: مهران منصوری(یکشنبه 87/1/25 :: ساعت 1:35 صبح)

 

منتظر این مقاله باشید

 




شهرنگار: کدخدا(دوشنبه 86/12/27 :: ساعت 2:14 صبح)

مبلمان شهری در حصار صفر!

 چند وقت پیش میزگردی با حضور  اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی برگزار شده به نام بررسی چالشهای معماری دومین کلان شهر مذهبی جهان که سه تا از اساتید دانشکده ما هم در اون بودن (با دو تاشون این ترم درس داریم ) بخونین ...


اشاره: مبلمان شهری و توجه به فضاسازی محیطی در شهرهای امروز به عنوان عنصری تحول آفرین و درآمدزا که می تواند چهره شهر را نیز به عنوان یک نماد داخلی و بین المللی به همگان معرفی کند، شناخته می شود.
نحوه چیدمان فضای سبز، آرایش ساختمانها با نمای سنتی و یا یکسان، وجود درختان مناسب در یک خیابان، نحوه قرار گرفتن تیرهای چراغ برق، باجه های تلفن، کیوسکهای فروش روزنامه، ایستگاههای اتوبوس و مهمتر از آن حفظ نمادهای قدیمی و سنتی یک شهر نقش مؤثری در افزایش روحیه اجتماعی ایفا می کند.
این در حالی است که طی سالهای گذشته با اجرای طرحهای مختلف زیربنایی یا شهری در مشهد این فاکتورهای مهم نادیده گرفته شده و چهره شهر و مبلمان شهری را با نوعی ناهمگونی مواجه کرده است.
قطع درختان قطور و با قدمت خیابان ملک آباد مشهد که برای اجرای پروژه قطار شهری صورت گرفت، یکسان نبودن و یا نبود نماهای ساختمانی و فاقد هویت و غفلت از معماری شهری سنتی و دارای ریشه را می توان از مشخصه های بارز این مدعا دانست.
با این وجود برخی مسایل مانند کنده کاریهای بی پایان در برخی مناطق این کلان شهر مذهبی که به معضلی بزرگ برای آن تبدیل شده، از مواردی است که چهره شهر را زشت کرده است.

* مهندس ناصر محسنی، نایب رئیس گروه شهرسازی سازمان
ما در بحث ساخت و ساز شهری هرمی داریم که از شهرسازی، طراحی شهری، معماری و طراحی صنعتی تشکیل شده است که مبلمان شهری به عنوان یک موضوع ارتباطی بین معماری و طراحی صنعتی است و طراحی شهری به مکان این شاخصها می پردازد.
اغلب کارشناسان در دنیا معتقدند که بین طراحی شهری و معماری فاصله ای وجود دارد که رشته طراحی منظر یا مبلمان شهری این خلاء را پر خواهد کرد.
در عین حال وقتی از مبلمان شهری صحبت می کنیم بحث فضای عمومی یک شهر مطرح می شود که توجه به این امر نیازمند حس تعلق، علاقه و فرهنگ اجتماعی است، به طوری که همه باید این تصور را داشته باشیم که نفع شخصی ما در نفع عمومی جامعه نهفته است.
در این راستا باید گفت، مبلمان شهری از رفتار اجتماعی ما در فضای عمومی جدا نیست. در یک کلام پرداختن به مبلمان شهری مشهد و در مجموع تمام شهرها نقطه اوج تعاون شهری و درک فضای شهروندی و مشارکت عمومی است.
در عین حال شهرداریها در بحث مبلمان شهری هزینه هایی را صورت می دهند که به عنوان مثال در خصوص ایجاد فضای سبز آثار این اقدام در روحیه مردم و افزایش نشاط اجتماعی مشهود است، اما در خصوص فضاسازیهای شهریمان باید تحقیقات و بررسیهای جامع تری صورت گیرد. بنابراین اگر ما از بحث مطالعه در خصوص چیدمان مبلمان شهری سخن به میان می آوریم، این بحث جنبه علمی، فناوری و تکنولوژی هم پیدا می کند که اولین گام
ادامه مطلب...


شهرنگار: کدخدا(یکشنبه 86/12/12 :: ساعت 2:25 صبح)


جوان و مدیریت شهری

اولین همایش از سری همایش های جوان و مدیریت شهری روز شنبه 11 اسفند ساعت 9 صبح با موضوع " عملکرد مدیریت اجرایی " برگزار میشه . باید خیلی جالب باشه چون شهردار هم قراره بیاد . از دستش ندین ...




شهرنگار: کدخدا(پنج شنبه 86/12/9 :: ساعت 9:38 صبح)

این مطلب یکی از مطالب پر بازدید کننده در وبلاگها بود.....بخونید

در بیمارستانی ، دو مرد بیمار در یک اتاق بستری بودند . یکی از بیماران اجازه داشت که هر روز بعد از ظهر یک ساعت روی تختش بنشیند . تخت او در کنار تنها پنجره اتاق بود. اما بیمار دیگر مجبور بود هیچ تکانی نخورد و همیشه پشت به هم اتاقیش روی تخت بخوابد . آنها ساعت ها با یکدیگر
صحبت می کردند؛ از همسر، خانواده، خانه ، سربازی یا تعطیلاتشان با هم حرف میزدند .
هر روز بعد از ظهر، بیماری که تختش کنار پنجره بود، می نشست و تمام چیزهایی که بیرون از پنجره می دید، برای هم اتاقیش توصیف می کرد. بیمار دیگر در مدت این یک ساعت ، با شنیدن حال و هوی دنیای بیرون، روحی تازه میگرفت.
مرد کنار پنجره از پارکی که پنجره رو به آن باز می شد می گفت. این پارک دریاچه زیبایی داشت . مرغابیها و قوها در دریاچه شنا می کردند و کودکان با قایق های تفریحی شان در آب سرگرم بودند . درختان کهن منظره زیبایی به آنجا بخشیده بودند و تصویری زیبا از شهر در افق دوردست دیده می شد .
مرد دیگر که نمی توانست آنها را ببیند چشمانش را می بست و این مناظر را در ذهن خود مجسم می کرد و احساس زندگی میکرد.
روزها و هفته ها سپری شد . یک روز صبح ، پرستاری که بری حمام کردن آنها آب آورده بود ، جسم بی جان مرد کنار پنجره را دید که در خواب و با
کمال آرامش از دنیا رفته بود . پرستار بسیار ناراحت شد و از مستخدمان بیمارستان خواست که آن مرد را از اتاق خارج کنند.
مرد دیگر تقاضا کرد که او را به تخت کنار پنجره منتقل کنند . پرستار این کار را برایش انجام داد و پس از اطمینان از راحتی مرد، اتاق را ترک کرد .
آن مرد به آرامی و با درد بسیار ، خود را به سمت پنجره کشاند تا اولین نگاهش را به دنیای بیرون از پنجره بیان دازد. حالا دیگر او می توانست
زیبایهای بیرون را با چشمان خودش ببیند.
هنگامی که از پنجره به بیرون نگاه کرد ، در کمال تعجب با یک دیوار بلندآجری مواجه شد!
مرد پرستار را صدا زد و پرسید که چه چیزی هم اتاقیش را وادار می کرده چنین مناظر دلانگیزی را برای او توصیف کند؟

 : پرستار پاسخ داد
شاید او می خواسته به تو قوت قلب بدهد . چون آن مر!!! اصلأ نابینا بود و حتی نم یتوانست این دیوار را هم ببیند




شهرنگار: کدخدا(چهارشنبه 86/12/8 :: ساعت 7:20 عصر)

انگلیس پر تراکم‌ترین منطقه اروپا می‌شود
کلان منطقه انگلیس در بریتانیا، در آستانه تبدیل شدن به متراکم‌ترین منطقه در قاره اروپا قرار گرفته‌است.

به گزارش دفتر ملی آمار بریتانیا، در این صورت، انگلیس از نظر نسبت جمعیت به سرزمین، از جزیره مالت در مدیترانه پیشی خواهد گرفت.

این گزارش حاکی است، انگلیس در حال حاضر در حال پیشی گرفتن از هلند به عنوان دومین کشور متراکم اروپاست.

در انگلیس، نسبت جمعیت به سرزمین، در سال گذشته میلادی به 390نفر در هر کیلومتر مربع رسید، که این رقم در سال پیش از آن 387نفر در هر کیلومتر مربع بود.

بر اساس این گزارش، مهاجران در سال‌های اخیر عامل 70درصد افزایش جمعیت انگلیس بوده‌اند و در صورت ادامه روند کنونی، شمار جمعیت این منطقه در هر کیلومتر مربع به 464نفر در هر کیلومتر خواهد رسید.

جمعیت انگلیس در سال 2004به رقم بی‌سابقه 50میلیون نفر رسید و این در حالی بود که جمعیت سراسر بریتانیا در سال 2005حدود 60میلیون نفر اعلام شد.

جمعیت بریتانیا در سال‌های انقلاب صنعتی در این کشور در سال 1911میلادی به رقم 42میلیون نفر رسیده بود اما در دهه‌های بعد به تدریج از روند رشد جمعیت این کشور کاسته شد.

کاهش جمعیت بریتانیا معلول کم شدن زاد و ولد و همچنین دو جنگ جهانی بود اما در سال‌های اخیر مهاجرت به عاملی تعیین‌کننده در تغییر جهت این روند و افزایش جمعیت این کشور تبدیل شده‌است.

دفتر ملی آمار بریتانیا پیشتر اعلام کرده بود، با ادامه روند کنونی افزایش جمعیت در این کشور ممکن است در سال 2081میلادی شمار ساکنان آن به 108میلیون نفر برسد.




شهرنگار: کدخدا(جمعه 86/10/14 :: ساعت 7:50 صبح)

   1   2      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ