سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 RSS  | خانه | قاصدک | درباره ما | پارسی بلاگ|مجموع بازدیدها: 410199 | بازدیدهای امروز: 16| بازدیدهای دیروز: 6
درباره خودمون
دهکده 85
مدیر وبلاگ : کدخدا[222]
نویسندگان وبلاگ :
حمید گوهری[2]
زینب جوادی[27]
نوید کاظمیان[8]
مهران منصوری[30]
محمد حسین کاظمی[23]
سید دانیال ایوب نژاد[32]
نیکو رضوی[8]
ایمان امین[0]

این وبلاگ توسط دانشجویان رشته مهندسی شهرسازی ورودی مهر 85 دانشگاه آزاد اسلامی مشهد راه اندازی شده است .
لوگوی وبلاگ

پیوندهای روزانه
مطالب قبلی
مطالب قبلی
لینک های دوستان
لوگوی دوستان
اشتراک
 
گرم‌ترین منطقه جهان

گرم‌ترین نقطه کره‌زمین با دمای نزدیک به 70 درجه در سایه در دشت لوت ایران قرار گرفته است.
دکترپرویز کردوانی، بیابان‌شناس معروف ایرانی با اعلام این مطلب گفت: منطقه گندم بریان در دشت لوت که در 80 کیلومتری شهداد و در شرق رود بیرجند قرارگرفته است، منطقه‌ای با پوشش آتشفشانی است و همین پوشش سیاه آتشفشانی موجب بالا رفتن شدید گرما در این منطقه می‌شود.

به گفته وی این منطقه همچنین پست‌ترین منطقه داخلی ایران نیز محسوب می‌شود و این موضوع نیز از دیگر دلایل گرمای شدید آن است.

 

کردوانی معتقد است که در گندم بریان، در منطقه‌ای به‌طول 200 کیلومتر وعرض 150 کیلومتر هیچ موجود زنده‌ای زندگی نمی‌کند و شرایط به‌گونه‌‌ای است که امکان زیست هیچ گیاه یا حیوانی وجود ندارد.

گواه کردوانی بر این موضوع این است که در تحقیقات خود مشاهد‌ه‌کرده است که  گاو و گوسفند مرده‌ای که توسط کامیون‌های عبوری در گندم بریان رها شده بودند تجزیه نشده و نگندیده بودند بلکه فقط در اثر حرارت خورشید خشک شده بودند.

به گفته وی این موضوع نشان می‌دهد که در این منطقه حتی باکتری هم امکان حیات ندارد.

کردوانی اضافه کرد: در نزدیکی گندم بریان پدیده‌های طبیعی بسیار زیبایی ازجمله کلوت‌های بیابان لوت قرار دارد. این کلوت‌ها رشته دالان‌های موازی هستند که بر اثر باران و باد شدید به مرور زمان ایجاد شده است و ارتفاع دیواره‌های آن‌ها به 200 متر می‌رسد.

دکتر کردوانی گفت: پیش از اعلام میزان گرمای گندم بریان گمان می‌شدصحرای لیبی در شمال صحرای آفریقا با 7/57 درجه سانتی‌گراد حرارت، گرم‌ترین منطقه کره زمین باشد اما امروز مشخص شده است که گندم بریان در بیابان لوت با دمایی بیش از 67 درجه سانتی‌گراد در سایه ،گرم‌ترین نقطه کره خاکی است.




شهرنگار: کدخدا(دوشنبه 86/12/20 :: ساعت 7:46 صبح)

 نظر برنده جایزه نوبل اقتصاد در مورد اصفهان

برنده جایزه نوبل اقتصاد در سال 2005 و استاد ارشد دانشگاه هاروارد آمریکا گفت: شهر اصفهان به اندازه ای زیبا و اعجاب انگیز است که هیچ میهمانی پس از پاگذاشتن در این شهر قدرت دل کندن از آن را ندارد.
توماس شلینگ، برنده جایزه نوبل اقتصاد در سال 2005 و استاد ارشد دانشگاههای هاروارد و مریلند آمریکا که برای سفری چند روزه به کشورمان سفر کرده بود، با شهردار اصفهان دیدار کرد و به گفت وگو پرداخت.
وی با بیان اینکه شهر اصفهان یکی از زیباترین و جذاب ترین عجایب معماری جهان محسوب می شود افزود: تعاریف و تمجیدهای فراوانی درباره شهر اصفهان شنیده بودم که همین تعاریف باعث افزایش اشتیاق برای دیدار از شهر رویایی و بهشت گونه اصفهان شد.
توماس شلینگ با بیان اینکه هیچ مسافر و جهانگردی پس ازبازدید از اصفهان نخواهد توانست خاطرات، زیبایی ها و خلاقیت های معماری این شهر را از ذهن خود بیرون کند تصریح کرد: مناره های مساجد، گنبدهای فیروزه ای، بناهای تاریخی و خارق العاده، فضاهای سبز طبیعی، زاینده رود همیشه جاری و مردم میهمان نواز و خون گرم همواره اصفهان را در اذهان بازدیدکنندگان از این شهر ماندگار خواهدکرد.
وی با بیان اینکه به منظور آشنایی با سطح علمی وفرهنگی ایران به این کشور سفر کرده است اظهارداشت: ایران اسلامی از ظرفیتهای بسیار بالایی در زمینه علوم مختلف برخوردار است و در صورتی که از پتانسیل ها در جای خود و به شیوه مناسب استفاده کند، به یکی ازپیشرفته ترین کشورهای جهان تبدیل خواهدشد.
سیدمرتضی سقائیان نژاد شهردار اصفهان نیز دراین دیدار، حضور توماس شلینگ، برنده جایزه نوبل اقتصاد درسال 2005 را افتخاری برای جامعه علم دوست و توانای ایران عنوان کرد و گفت: حضور دانشمندان، نخبگان و فرهیختگان جامعه جهانی درایران، نخبگان جوان ایران را با آینده علم، دانش، تحقق و پژوهش آشنا می کند و به سوی بارورشدن اذهان و بالفعل شدن استعدادها رهنمون خواهدساخت.
گفتنی است: توماس شلینگ درسال 1921 در آمریکا متولد شد و درسال 1951 دکترای خود را در رشته اقتصاد از دانشگاه هاروارد دریافت کرد.وی در فاصله سال های 1951 تا 1953 مشاور اقتصادی کاخ سفید بود.شلینگ در سال 1991 رئیس انجمن اقتصادی آمریکا بوده است. وی در یکی از مصاحبه های خود اشاره می کند، زمانی که منشی کمیته نوبل عزم کرد خبر اعطای جایزه نوبل را به او بدهد وی در تختخواب خود خواب بوده است.
شلینگ مدت زیادی در مورد کنترل سلاح هسته ای تحقیق کرده و مطالعاتی در مورد جرایم اقتصادی و نیز تبعیض نژادی داشته است.




شهرنگار: کدخدا(دوشنبه 86/10/24 :: ساعت 8:7 صبح)

 مقاوم سازی بزرگترین بازار سرپوشیده جهان

یک گروه از محققین ژاپنی، بازار تبریز را که بزرگ ترین بازار سرپوشیده دنیا است، در برابر زلزله مقاوم سازی می کنند.
خداوردی کریمی نژاد»، سرپرست میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: مدت اجرای قرارداد مقاوم سازی بازار تبریز 20 ماه است که طی آن، مطالعات ژاپنی ها بر روی تیمچه «ملک»، به عنوان الگوی طرح، صورت خواهد گرفت.
کریمی نژاد، درباره علت عقد این قرارداد گفت: با توجه به فرارسیدن سیکل 200 ساله زلزله ویران کننده تبریز، این امر لازم بود و بایستی برای مقاوم سازی بناهای تاریخی در برابر چنین حوادثی، تلاش کرد.
وی با اشاره به نقش بازار در حیات اقتصادی شهر گفت: باید از تجربه های ژاپنی هادر برابر زلزله استفاده کرد. به همین منظور قراردادی میان دانشگاه تربیت معلم تبریز و دانشگاه کیانوی ژاپن منعقد شده است.
مبلغ این قرارداد 610 میلیون ریال است در بازار تبریز 5500 مغازه و 91 تیمچه، سرا، راسته، بازار و دالان وجود دارد
.




شهرنگار: کدخدا(دوشنبه 86/10/24 :: ساعت 8:5 صبح)

شهر نخل و باربد
اگر از شیراز 2 ساعت به طرف جنوب حرکت کنید، بعد از عبور از شهر «خفر» و تماشای رودخانه زیبای «قره آقاج» به شهری می‌رسید که تاورنیه آن را «جنگل نخل» نامیده است.

نام این شهر کوهپایه‌ای مهجور مانده، «جهرم» است؛ شهری که مرکبات و خرمایش زبانزد همه اهالی استان فارس است. آبلیمویی که ایرانی‌ها آن را به عنوان سوغات شیراز می‌شناسند، از لیموهای خوش‌طعم و آبدار جهرم گرفته می‌شود.

جهرم در قدیم الایام بر سر یک راه تجاری به نام «جاده ابریشم» قرار داشته است. این جاده شرق و غرب را برای عبور کاروان‌های حامل ادویه هندوستان به هم وصل می‌کرده است. سیاحتگران مشهوری مثل تاورنیه، شاردن، فیگرا و کری لوبوین در سفرنامه‌هایشان جهرم را وصف کرده‌اند.

بد نیست بدانید
 نام جهرم 8 بار در شاهنامه فردوسی تکرار شده است. به گفته فردوسی، وقتی که اسکندر مقدونی به ایران حمله می‌کند و ایرانیان را شکست می‌دهد، «دارا» به جهرم فرار می‌کند؛ «جهاندار دارا به جهرم رسید». طبق شاهنامه، مهرک نوشزاد هم زاده شهر جهرم بوده است.

 وجه تسمیه جهرم به خوبی توسط احمد کسروی توضیح داده شده است. به نظر او در نام‌هایی مثل جهرم وسمیرم پسوند «رم» به معنی جا و مکان است. «جه» و «سم» هم تغییر شکل یافته «گه» و «زم» هستند که به معنی گرم و سرد هستند؛ بنابراین جهرم یعنی «جای گرم».

 باربد مشهورترین شخصیت تاریخی جهرم است. او که بنام‌ترین موسیقی‌دان دوره ساسانی است، بنا به شواهد بسیاری از جمله شاهنامه، در جهرم متولد شده است. با وجود این، بزرگداشت باربد هر سال در تاجیکستان برگزار می‌شود! در جهرم می‌توانید نام باربد را همه‌جا ببینید؛ از سوپر مارکت گرفته تا ادامه مطلب...


شهرنگار: کدخدا(جمعه 86/10/14 :: ساعت 7:41 صبح)


 شگفتى هاى معمارى قلعه تاریخى مهرپادین

طبق نتایج مطالعات و بررسى هاى انجام شده از سوى اندیشمندان علم روان شناسى درباره نیازهاى بشرى، مشخص شده که نیاز به امنیت، پس از نیاز به آب و غذا بالاترین اولویت را دارد. با بررسى شیوه زندگى انسان هاى بدوى و مطالعه تاریخ معمارى دفاعى، پى مى بریم که انسان همواره با محیط و طبیعت پیرامون خود در ستیز بوده و براى مقابله با عوامل طبیعى و غیرطبیعى به دنبال پناهگاهى امن و مطمئن مى گشته است.
در ابتدا به درون غارها و کوه ها رفته و در آنجا مى زیستند ولى با گذشت سالیان دراز به سمت دشت ها و جلگه ها سرازیر شدند و پس از یکجانشینى و ساخت سکونتگاه به کشاورزى و دامدارى مبادرت ورزیدند. با بیشتر شدن جمعیت و گسترش رستاق ها (روستا، آبادى) و همچنین نیاز به زمین مناسب، آب کافى و جلوگیرى از تهاجم اقوام دیگر، به ساختن شهرهایى با دژ مستحکم و برج و بارو پرداختند. نظیر این مستحدثات را مى توان در چغازنبیل (هفت تپه خوزستان)، تخت سلیمان (تکاب آذربایجان غربى)، شهر فیروزآباد فارس و ارگ تاریخى بم مشاهده کرد. درگذشته براى ایجاد سامانه تدافعى مناسب در برابر هجوم اقوام و دشمنان در شهر، قصبه یا قریه با توجه به نحوه قرارگیرى و شرایط اقلیمى منطقه، استحکاماتى از قبیل قلعه (ارگ)، برج، حصار و باروهاى بلند، دروازه، دربند و خندق بنا مى کردند. از مهمترین دلایل پدید آمدن قلعه هاى روستایى، مى توان به عدم وجود امنیت اشاره کرد. آبادى مهرپادین در مجاورت راه یزد، کرمان قرار داشته و مسیرهاى کویرى از گذشته محلى مناسب براى استقرار راهزن ها و بیابانگرد ها بوده است. امروزه نیز اسکان موقت بیابان نشین ها در اطراف قلعه مهرپادین مشاهده مى شود.

قلعه مهرپادین

قلعه تاریخى مهرپادین از نمونه هاى بى نظیر قلعه هاى روستایى دشتى و جلگه اى است که تا چندى پیش فعال و مسکونى بوده و هر کدام از اهالى، مالک اتاقى بوده اند و جهت انبار کالا و محصولات کشاورزى و نگهدارى آذوقه و دام از آن استفاده مى کردند. البته این قلعه براى سکونت دائم نبوده و فقط در مواقعى که احساس خطر مى شد و حمله قریب الوقوع صورت مى گرفت، اهالى روستا را ترک مى کردند و با اموال با ارزش خود، روزهاى موقتى را درون قلعه سپرى مى کردند. این قلعه روستایى خشتى با شکوه و کم نظیر، در تاریخ 7/7/81 به شماره 6143در فهرست آثار میراث فرهنگى کشور به ثبت رسیده است.


*موقعیت و جهت یابى قلعه مهرپادین
شهرستان مهریز با وسعت 6717 کیلومتر مربع و جمعیتى بالغ برادامه مطلب...


شهرنگار: کدخدا(جمعه 86/9/16 :: ساعت 1:37 عصر)



لیست کل یادداشت های این وبلاگ