سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 RSS  | خانه | قاصدک | درباره ما | پارسی بلاگ|مجموع بازدیدها: 410238 | بازدیدهای امروز: 55| بازدیدهای دیروز: 6
درباره خودمون
دهکده 85
مدیر وبلاگ : کدخدا[222]
نویسندگان وبلاگ :
حمید گوهری[2]
زینب جوادی[27]
نوید کاظمیان[8]
مهران منصوری[30]
محمد حسین کاظمی[23]
سید دانیال ایوب نژاد[32]
نیکو رضوی[8]
ایمان امین[0]

این وبلاگ توسط دانشجویان رشته مهندسی شهرسازی ورودی مهر 85 دانشگاه آزاد اسلامی مشهد راه اندازی شده است .
لوگوی وبلاگ

پیوندهای روزانه
مطالب قبلی
مطالب قبلی
لینک های دوستان
لوگوی دوستان
اشتراک
 

افتتاح بزرگ‌ترین بزرگراه دو طبقه خاورمیانه در اصفهان

بزرگراه دو طبقه امام خمینی(ره) که از آن به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین پروژه‌های عمرانی کشور نام برده می شود، بزرگترین بزرگراه دو طبقه در خاورمیانه است. طول روگذر بتنی این بزرگراه دو طبقه 5کیلومتر است و اولین خط قطار سبک شهری هم‌سطح در کشور با استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا و با بهر‌ه‌گیری از زیرساخت مناسب در زیر پل روگذر پیش بینی شده است. عملیات اجرایی این پروژه از سال 86 در سه فاز آغاز و بالغ بر 600 میلیارد ریال هزینه داشته است. این پروژه که  در سه شیفت کاری در مدت 28 ماه احداث شد، تأثیر بسزایی در حل مشکلات ترافیکی شهر اصفهان و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی و حوادث رانندگی دارد.

ادامه عکس ها...


شهرنگار: کدخدا(چهارشنبه 88/12/26 :: ساعت 7:47 صبح)


 توفیق اجباری (2)

- پیش از این سالانه بالغ بر 4/3میلیارد لیتر ) روزانه 12میلیون لیتر ( بنزین به صورت قاچاق از مرزهای کشور خارج میشد که درآمدی بالغ بر 1/9میلیارد دلار برای این گروه فراهم میکرد. این درآمد سرشار عمدتاً به حساب مافیای بنزین سرازیر میشد و از چرخهء اقتصاد ملی خارج میگشت

 

- رشد مصرف بنزین در ایران بالغ بر 10درصد بوده که در اتحادیهء اروپا 5/2  و در آسیا میانگین رشد منفی است. واقعی نبودن قیمت بنزین، تولید یک میلیون خودرو در سال، وجود سه میلیون خودرو فرسوده و ... از جمله مواردی است که بر رشد مصرف میافزاید به طوری که به ازای هر خودرو در ایران حدود 11لیتر مصرف صورت میگیرد که بیش از3/5 برابر مقدار سهمیهبندی در شرایط فعلی است. (6)
- در روسیه که یارانه به مصرفکننده پرداخت میشود سبب کاهش انگیزه سرمایهگذاری در بخش انرژی شده است. در هند که یارانه به بخش برق تعلق میگیرد کاهش سرمایهگذاری در این بخش را در پی داشته است و در ایران، کره و اندونزی که به همه حاملهای انرژی یارانه پرداخت میشود چابکی بخش خصوصی در سرمایهگذاری در بخشهای مختلف انرژی مشاهده نمیشود. در نتیجه فشار بار مالی بر دولت، مصرف غیربهینه انرژی و افزایش آلایندهها در اثر مصرف لجامگسیخته انرژی ارزان تبعات گوناگونی دارد که مدتهاست گریبان هموطنان ما را گرفتهاست. (7)
- به طور جدی باید گفت وضعیت مصرف انرژی در کشور بسیار نگران کننده است . 98 درصد مصرف انرژی در کشور از نفت و گاز است ، به این گونه حدودا معادل 2/4 میلیون بشکه نفت خام در روز مصرف می شود . یعنی در سال چیزی حدود 100 میلیارد دلار ! اگر ما یک اقتصاد 1000 میلیارد دلاری و با تولید ملی خیلی بالا به همراه تجارت خارجی گسترده ای داشتیم اصلا مهم نبود اما ما یک اقتصاد حدود 160 میلیارد دلاری ، همراه با 100 میلیارد دلار مصرف سالانه انرژی داریم که این به هیچ عنوان همخوانی ندارد و وحشتناک است . (8)

6- ملاحظاتی پیرامون سهمیه بندی بنزین – ناصر حق جو ، ‌روزنامه سرمایه
7- سهمیهبندی بنزین شروع ماجراست - همایون ذرقانی ، مجله صنعت حمل و نقل
8- بهینه سازی مصرف بنزین راهکار قیمتی ندارد ، منوچهر طاهران ، مجله گزارش ، شماره188

 برای دریافت متن کامل مطلب ایــنــجــا  کلیک کنید.




شهرنگار: محمد حسین کاظمی(یکشنبه 88/4/28 :: ساعت 3:25 عصر)

                                                             توفیق اجباری

"با کاهش روزانه 22 میلیون لیتری در مصرف بنزین از زمان سهمیه بندی تاکنون بیش از 6 میلیارد دلار در مصرف بنزین صرفه جویی شده است " این خبر را حدود یک هفته پیش نوذری (وزیر نفت) اعلام کرد.
98 درصد بنزین کشور در بخش حمل و نقل مصرف می شود به همین دلیل هرگونه تصمیم در مورد این کالای با ارزش می تواند بر تمامی بخش های اقتصادی و حتی در بسیاری از بخش های غیر اقتصادی یک شهر تاثیرگذار باشد . بعد از صادر شدن کارت های هوشمند و توزیع آن بین مالکان خودروها ، سهمیه بندی بنزین از 6 تیر 1386 آغاز شد . اکنون و بعد از گذشت حدود 20 ماه از این طرح جنجال برانگیز ابهامات بسیاری در مورد چرایی اجرای این طرح در میان مردم وجود دارد :

- چرا در کشوری که سرشار از منابع نفت و گاز است باید سهمیه بندی صورت بگیرد؟ (یا به قول بعضی راننده ها ما که روی نفت و گاز خوابیدیم دیگه چرا؟ )
- به چه دلیل باید چندین وزارتخانه زمان باارزش خود را صرف اجرای این طرح نمایند؟
- چه اصراری وجود دارد که خودروها گازسوز شوند و این کار چه فایده ای دارد؟
- مگر با سهمیه بندی بنزین چه مقدار صرفه جویی می شود که میلیون ها تومان صرف هزینه برای نصب هزاران دستگاههای کارت خوان در پمپ بنزین ها شده است؟
- گازسوز کردن خودروها چه مزایایی دارد که میلیاردها تومان صرف احداث جایگاههای گاز در سطح کشور میشود؟
- آیا سهمیه بندی بنزین تاثیری بر بهبود حمل و نقل شهری خواهد داشت ؟
- مگر کشورهای دیگر بنزین مصرف نمی کنند پس چرا آنها طرحی به نام سهمیه بندی اجرا نکرده اند؟ادامه مطلب...


شهرنگار: محمد حسین کاظمی(جمعه 88/1/28 :: ساعت 9:19 عصر)


بزرگترین پل عابر پیاده قوسی شرق کشور در مشهد نصب شد

مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک مشهد از نصب بزرگترین پل عابرپیاده قوسی شرق کشور در تقاطع غیر همسطح شهید فهمیده خبر داد. وی گفت: به منظور افزایش ایمنی تردد عابر پیاده در تقاطع غیر همسطح فهمیده، بزرگ ترین پل قوسی معلق شرق کشور در این تقاطع نصب شده است. وی همچنین گفت: هدف از اجرای این طرح افزایش تسهیلات تردد غیر همسطح عابر پیاده ، افزایش سطح دسترسی و ایمنی تردد عابران پیاده در تقاطع غیر همسطح شهید فهمیده است.وی عنوان کرد: این پل با دهانه بیش از 80 متر و عرض 3 متر دارای بیش از 80تن وزن است که در قطعات 12 متری ساخته و به هم متصل شده است. وی با بیان اینکه پل مذکور فاقد پایه است گفت: 4 دهانه زیرگذر تعبیه شده در اطراف پل، عابران پیاده را از حاشیه به وسط میدان هدایت کرده و بوسیله این پل از وسط میدان عبور می دهد. مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک مشهد تصریح کرد: پل عابر پیاده میدان فهمیده فاقد پایه و پله بوده و عرشه آن بوسیله فریم های قوسی به طرفین میدان اتصال پیدا کرده است. همچنین با اشاره به معماری خاص این پل گفت: این پل می تواند به یکی از نماهای جدید شهری مشهد تبدیل شود.

 

روابط عمومی سازمان حمل و نقل وترافیک مشهد




شهرنگار: کدخدا(جمعه 87/12/23 :: ساعت 10:48 صبح)

قطارشهری در جهان

طولانی ترین مترو در جهان

  عمر متروی لندن به بیش از یک قرن و نیم میرسد . اولین قطعه مترو این شهر در سال 1863 به بهربرداری رسید . در واقع لندن طولانی ترین خط متروی جهان را داراست .

این شهر که جمعیتی در حدود 8 میلیون و 300 هزار نفر را در خود جای داده است ،408 کیلومتر مترو دارد . 12 خط متروی این شهر با 275 ایستگاه یکی از قدیمی ترین متروهای جهان است .

عمده حمل و نقل در این شهر توسط مترو انجام می گیرد و به دلیل گستردگی ایستگاهها و خطوط ،تمامی شهروندان لندن روزانه بیش از 13 میلیون نفر را جا به جا می کند.

.: شبکه خطوط حمل و نقل ریلی (قطار شهری) لندن

 

 

کم تراکم ترین مترو جهان

  جمعیت 5 میلیون نفری شهر مادرید در اسپانیا یکی از کم تراکم ترین متروهای جهان را به خود اختصاص داده است . این شهر در حدود 226 کیلومتر مربع خط مترو دارد که اولین خط متروی آن درسال 1919 به بهره برداری رسید .

14 خط مترو و 190 ایستگاه، مادریدرا صاحب سامانه حمل و نقل شهری کرده است .

عمده سفرهای شهری در مادرید به وسیله مترو انجام  میشود و طول ساعات حرکت قطارها در این شهر نسبت به شهرهای پر جمعیتی مانند توکیوادامه مطلب...


شهرنگار: محمد حسین کاظمی(دوشنبه 87/6/25 :: ساعت 12:2 صبح)


آشنایی با سامانه اتوبو‌‌س‌های پر سرعت (BRT)
BRT چیست و چه تفاوتی با سیستم‌های موجود اتوبوسرانی دارد؟ آیا واقعا قرار است در این سیستم خدمات بهتری به مسافران ارائه شود؟

BRT مخفف Bus Rapid System است، یعنی سیستم اتوبوس‌‌های پرسرعت. سال‌های زیادی است که در کشورهای مختلف از روش‌های متفاوتی برای افزایش کیفیت و سرعت خدمات اتوبوس‌ها استفاده می‌شود. روش‌هایی چون اختصاص خطوط ویژه به اتوبوس‌ها و دادن اولویت به اتوبوس. می‌شود گفت BRT تلفیقی از همه روش‌هایی است که تاکنون برای افزایش سرعت اتوبوس‌ها استفاده می‌شد.

شاید به همین دلیل است که اغلب مردم دنیا ترجیح می‌دهند از همان واژه اتوبوس برای اشاره به اتوبوس‌های سیستم BRT استفاده کنند و تنها این آمریکای شمالی‌ها هستند که از واژه BRT استفاده می‌کنند.

 

سیستم اتوبوس‌‌های پرسرعت نامش را از سیستم ادامه مطلب...


شهرنگار: کدخدا(شنبه 86/10/8 :: ساعت 7:55 صبح)



لیست کل یادداشت های این وبلاگ