سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 RSS  | خانه | قاصدک | درباره ما | پارسی بلاگ|مجموع بازدیدها: 410231 | بازدیدهای امروز: 48| بازدیدهای دیروز: 6
درباره خودمون
دهکده 85
مدیر وبلاگ : کدخدا[222]
نویسندگان وبلاگ :
حمید گوهری[2]
زینب جوادی[27]
نوید کاظمیان[8]
مهران منصوری[30]
محمد حسین کاظمی[23]
سید دانیال ایوب نژاد[32]
نیکو رضوی[8]
ایمان امین[0]

این وبلاگ توسط دانشجویان رشته مهندسی شهرسازی ورودی مهر 85 دانشگاه آزاد اسلامی مشهد راه اندازی شده است .
لوگوی وبلاگ

پیوندهای روزانه
مطالب قبلی
مطالب قبلی
لینک های دوستان
لوگوی دوستان
اشتراک
 

 

         

      

 

            شهر و شهرسازی در عصر جهانی

 

 

 

 

 

پرسشی که فراروی مخاطبان معماری و شهرسازی در عصر جهانی‌شدن قرار دارد،این است که شهرهای آینده چه هویتی پیدا می‌کنند؟

آیا نسل آینده در شهرهایی خواهند زیست که بر پایه‌ی تعریف کنونی از این مجموعه‌ی پیچیده انسانی بنا شده، یا فضای نوینی به وجود خواهد آمد که در آن امواج و تصاویر یا به عبارتی “فرهنگ دیجیتالی” بر روابط میان افراد حاکم خواهد شد؟ همکاری شهرها در عصر اطلاعات چگونه است و چه‌طور می‌توان از تجارب مختلف یا گفت‌وگو با دیگران برای بهبود شرایط زندگی در شهرهای آینده بهره گرفت؟ این پرسش‌های کلیدی جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ معماری نوین یافته است. مقاله‌ی زیر درصدد پاسخ به برخی از این پرسش‌هاست که محور آن بر پایه‌ی “همکاری شهرها در عصر اطلاعات” قرار گرفته است.ادامه مطلب...


شهرنگار: مهران منصوری(سه شنبه 87/6/5 :: ساعت 1:23 صبح)


شهر شناسی‌در ایران، پایان تار‌یخیت و شروع فصلی جدید/ دکتر پرویز پیران
 - خانه هنرمندان ایران
دکتر پرویز پیران، جامعه‌شناس، محقق و استاد انشگاه، در جلسه‌ای که توسط گروه‌ شهرشناسی و جامعه‌شناسی دفترپژوهشهای‌ فرهنگی در زمستان سال 1383 در خانه‌ی‌ هنرمندان ایران برگزار شد، به تشریح یکی‌ از تحقیقات خود با عنوان ))شهرشناسی‌در ایران)) پرداخت.

 

در این تحقیق دکتر پیران و گروهش بعد از سال‌ها تحقیق و تحلیل به نظریاتی در‌باره‌ی شهر‌ایرانی و خصلت‌های شهروندی درایران قدیم و امروز رسیدند. بعد از مطالعه ی تحقیق زیر , برای استفاده ی دوستان از این مطب , آن را در وبلاگ گذاشتم . در ادامه می‌‌توانید متن این سخنرانی جالب را مطالعه بخوانید...

این تحقیق سال 1363 شروع شد و تا حالا هم ادامه پیدا کرده است. اگر زحمات دانشجویان در این پروژه نبود این پروژه پا نمی گرفت. 160 نفر تا کنون در این تحقیق مشارکت داشتند.

تحقیق چه بود و به کجا رسید؟
در ابتدا گفتیم که در ایران تاریخ نهادها را نداریم. سازمان های دولتی تاریخ خود را نمی‌نویسند. کمتر اتفاق می‌افتد که تاریخ شهر را داشته باشیم. البته مونوگرافی‌هایی به صورت پراکنده درباره‌ی بعضی شهرها داریم، اما یک امر مستمر و پایدار و متدیکی نیست. بیشتر برای دل خود نی‌زدن است.

ادامه مطلب...


شهرنگار: مهران منصوری(شنبه 87/1/31 :: ساعت 1:27 صبح)



لیست کل یادداشت های این وبلاگ